Thursday 12 April 2018

Blåsippa

Javisst, det är vår igen… Jag må gå ut strax. Det finns redan blomster, Snödropper växer redan in snön och Crocus blommar vid förste solstrålen. Vad härlig att se färger igen. Men jag såg också en special växt. Vilken fin blomster, jag har hittat en Blåsippa (Anemone hepatica syn. Hepatica nobilis), eller "blåviringen" i min trädgården. Den finns i södra och mellersta Skandinavien och i södra Finland. Och hos mig, i Småland.  Den växer på torr skogsmark, mest i lövskogar och i granblandskogar. På dessa växtplatser visar sig inga blommor så tidigt på våren som blåsippan. Redan under snösmältningen börjar den öppna sina varmt mörkblå (någon gång violettröda, sällan vita) kalkar. Och det stämmer, det var bara några solstrålen i min trädgården och den har börjat blomma.




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.